Op vraag van JBF Global Europe te Geel installeerde stow een hoogwaardig stockagesysteem met inrijstellingen volgens het LIFO-principe (Last in First Out). 

Door de deels schuine achterwand en de beperkte vrije hoogte van het gebouw was het een uitdaging om een optimale stockagecapaciteit te bekomen.

De afgewerkte producten worden opgeslagen in big-bags van 1250 kg per stuk. Deze worden op pallets geplaatst. Op vloerniveau zet men maximaal 2 big-bags op elkaar per pallet. Een inrijstelling of drive-in rek bleek hier de ideale oplossing.

JBF Global Europe inrijstelling big bags

Bij de enkelzijdige inrijstelling wordt er van beneden naar boven en van achter naar voren geladen. Bij het uitnemen van de pallets wordt omgekeerd tewerk gegaan. Het systeem maakt een beperkt aantal heftruckgangen mogelijk en garandeert een compacte en veilige blokstapeling in de hoogte. Het resultaat is een optimale benutting van de beschikbare ruimte.

Door een aangepaste opbouw van een Drive-in rek (=inrijstelling) kon men toch optimaal stockeren met een wisselende maximale stockagediepte van 3 tot 7 palletplaatsen. Elke rij kan 3 big-bags boven elkaar bevatten zodat ook de ruimte in de hoogte niet onbenut werd gelaten. Op het vloerniveau worden 2 big-bags op elkaar gestockeerd zodat men vlot in en uit het rek kan rijden met een gewone heftruck.

Inrijstelling big bags

Door het gebruik van big-bags met overhang was het noodzakelijk om kanalen met ruimere afmetingen en dus ook speciale draagarmen en draagbalken te voorzien. stow adviseerde ook het gebruik van gegalvaniseerde zijgeleidingen, om te vermijden dat de big bags achter de stijlen zouden blijven hangen en om ze tegen te houden als ze zouden kantelen of scheef zakken.

JBF apprecieerde bij stow deze stockageoplossing-op-maat alsook de flexibiliteit en ook de reactiviteit ten overstaan van bepaalde aanpassingen. Zonder de vlotte uitvoering te vergeten. Alweer een klant die meer dan tevreden is met het resultaat. 

Inrijstelling big bags zijgeleiding